Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 8-02-2016 r. – WPI/200000/43/1474/2015

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, obowiązek uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia spoleczne osoby wykonującej kontrakt menedżerski dodatku uzupełniajacego zasiłek chorobowy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

DECYZJA NR 1474/2015

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r., poz. 584 ze. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r., poz. 121 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 29 grudnia 2015 r., uzupełnionym w dniu 26.01.2016 r. przez przedsiębiorcę (…) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osoby wykonującej kontrakt menedżerski dodatku uzupełniającego zasiłek chorobowy.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca we wniosku złożonym w dniu 29.12.2015 r. przedstawił stan faktyczny:

Wnioskodawca wskazał, że podpisał kontrakt managerski o zarządzanie na zasadach prawa cywilnego. W kontrakcie zapisano: „Spółka zobowiązuje się do wypłaty Managerowi wynagrodzenia w wysokości określonej w pkt 6 niniejszego kontraktu, za faktyczny czas usprawiedliwionej przerwy w świadczeniu usług z tytułu choroby nie dłuższy niż 33 dni kalendarzowe w ciągu roku kalendarzowego. Wynagrodzenie za czas usprawiedliwionej przerwy w świadczeniu usług z tytułu choroby, o którym mowa w zdaniu jak powyżej, zostanie pomniejszona o zasiłek chorobowy wypłacony Managerowi z funduszu ZUS ustalony zgodnie z zasadami naliczania zasiłków przysługujących ubezpieczonym nie będącym pracownikami na podstawie odrębnych przepisów.”

Wnioskodawca poinformował, że manager nie prowadzi działalności gospodarczej. Został zgłoszony do ubezpieczeń: obowiązkowe – emerytalne, rentowe, wypadkowe i zdrowotne, dobrowolne – chorobowe.

W dniu 07.01.2016 r. do wnioskodawcy skierowano wezwanie o uzupełnienie braków formalnych i merytorycznych wniosku złożonego w dniu 29 grudnia 2015 r. poprzez wykazanie, że wniosek o interpretację podpisały osoby uprawnione w myśl przepisów Kodeksu spółek handlowych do reprezentowania spółki zgodnie ze sposobem reprezentacji podmiotu ujawnionym w Krajowym Rejestrze Sądowym, bowiem wniosek podpisany został niezgodnie z reprezentacją podmiotu. Ponadto Oddział wezwał wnioskodawcę o określenie, co stanowi przedmiot wniosku i jaka jest wątpliwość wnioskodawcy, czy zasady prawidłowego ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia osób wykonujących umowy zlecenia, które to przepisy stosuje się do umów kontraktu menedżerskiego i zasady proporcjonalnego jej zmniejszania, czy też zasady ustalania podstawy wymiaru wynagrodzenia za czas choroby i zasiłku chorobowego.

W dniu 26.01.2016 r. wnioskodawca złożył odpowiedź na wezwanie Zakładu, którą uzupełnił brak formalny wniosku o interpretację w postaci przedłożenia odpisu wniosku o interpretację zaopatrzonego w podpisy osób uprawnionych do reprezentacji wnioskodawcy oraz w osobnym piśmie wskazał, że przedmiotem wniosku i wątpliwości nie jest ustalenie podstawy wymiaru składek. W opisanym we wniosku przypadku podstawa wymiaru składek chorobowych jest kwota rocznego ograniczenia wymiaru składki na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe. W 2016 r. – (…) zł (płatnikiem jest ZUS – 80 %); 1 dzień to kwota (…) zł ( (…) x 80 %/30 dni).

Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji, czy kwota stanowiąca dodatek uzupełniający 80 % zasiłku chorobowego do którego firma zobowiązała się wobec pracownika, a co nie jest jej obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa, jest zwolniona ze składek emerytalno-rentowych. Wnioskodawca poinformował, że treść zapisu zamieszczono we wniosku. Pracodawca przez pierwsze 33 dni choroby (w tym zasiłku chorobowego, który rozliczy w DRA) musi wypłacić dodatek uzupełniający do wysokości wynagrodzenia podstawowego zapisanego w kontrakcie. Wynagrodzenie podstawowe jest znacznie wyższe niż ograniczona podstawa dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Wnioskodawca poinformował, że pytaniem stawianym organowi jest: czy kwota dodatku do zasiłku za czas choroby ponad 80% podstawy naliczenia świadczenia, (do 100 % wynagrodzenia podstawowego, która będzie kosztem pracodawcy) jest zwolniona ze składek emerytalno-rentowych zgodnie z rozporządzeniem, Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18.12.1998 r. -pkt 25 i jak rozliczyć składkę chorobową.

Podstawa dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego podlega ograniczeniu. W 2016 r. to kwota (…). Wnioskodawca zadaje pytanie, czy dodatek uzupełniający przy założeniu, że nie przekroczono rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest zwolniony ze składek emerytalno-rentowych? Ponadto wnioskodawca wyraża wątpliwość, czy zwolniona z obowiązku naliczenia składek jest tylko kwota uzupełniająca pomiędzy 80% a 100% zasiłku, czy pełna kwota do 100 % przychodu pracownika (wynagrodzenia podstawowego zapisanego w kontrakcie)?

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w prezentowanej sprawie.

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z przepisami podstawa dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego podlega ograniczeniu. W 2015 r. jest to kwota (…)zł. W przypadku dostarczenia zaświadczenia lekarskiego o niezdolności do pracy przez pierwsze 33 dni w roku kalendarzowym zgodnie z zapisami w kontrakcie wnioskodawca zobowiązany będzie do wypłaty wynagrodzenia podstawowego określonego w umowie, ponieważ ta kwota przewyższa znacznie kwotę (…) zł, czyli maksymalną podstawę wynagrodzenia chorobowego przy dobrowolnym ubezpieczeniu musi z własnych środków pokryć część wynagrodzenia.

Wnioskodawca przedstawił rozliczenie wynagrodzenia za czas choroby:

  1. Zasiłek chorobowy (od 1-do dnia choroby) w wysokości 80% podstawy chorobowej zostanie rozliczony z funduszu ZUS w deklaracjach rozliczeniowych.2
  2. Dodatek uzupełniający (do 100% zasiłku), który będzie kosztem spółki. Dodatek zwolniony będzie ze składek emerytalno-rentowych zgodnie z Rozporządzeniem MPiPS z dnia 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Pkt 25 „dodatki uzupełniające 80 % zasiłek chorobowy wypłacane przez pracodawców – do kwoty nie przekraczającej łącznie z zasiłkiem chorobowym 100% przychodu pracownika, stanowiącego podstawę wymiaru składek”.
  3. Pozostała część wynagrodzenia, czyli wyrównanie do wynagrodzenia podstawowego zapisanego w kontrakcie – pełne składki ZUS i koszt spółki.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zasady opłacania składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych – cytowanej powyżej.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 3 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2015r. poz. 121 ze zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu umowy zlecenia stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 199 lr o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012r., poz. 361 ze zm.). Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zleceniobiorców ustala się zgodnie z art. 18 ust. 1, jeżeli w umowie agencyjnej lub umowie zlecenia albo innej umowie o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, określono odpłatność za jej wykonanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie.

W myśl art. 20 ust. 1 i 3 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, z tym, że podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe osób, które ubezpieczeniu chorobowemu podlegają dobrowolnie, nie może przekraczać miesięcznie 250 % prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 19 ust. 10 ustawy.

Należy zauważyć, że co do zasady podstawę wymiaru składek stanowi przychód osoby wykonującej umowę cywilnoprawną uzyskiwany z tytułu tej umowy, natomiast rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. 2015r, poz. 2236) zawiera zamknięty katalog świadczeń, podlegających wyłączeniu po spełnieniu ściśle określonych warunków. W myśl § 5 ust. 2 pkt 2 przepisy rozporządzenia (§ 2 do 4) stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia. Powyższe oznacza, że katalog przychodów z § 2 podlegających wyłączeniu z podstawy wymiaru składek stosuje się do osób wykonujących umowy cywilnoprawne.

Na mocy przepisu § 2 ust.1 pkt 25 powołanego powyżej rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią dodatki uzupełniające 80 % zasiłek chorobowy wypłacane przez pracodawców – do kwoty nie przekraczającej łącznie z zasiłkiem chorobowym 100% przychodu pracownika, stanowiącego podstawę wymiaru składek.

Oddział wyjaśnia, że dodatki uzupełniające 80 % zasiłek chorobowy może wprowadzić sam pracodawca, powinny mieć swoje odzwierciedlenie w układach zbiorowych pracy lub w przepisach o wynagradzaniu. Podkreślenia wymaga fakt, że w przepisie mowa jest o dodatku uzupełniającym zasiłek chorobowy do kwoty 100% przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składek, gdyby pracownik nie zachorował. Zakład pracy może przyznać pracownikom, w przepisach płacowych prawo do dodatku wyrównującego zasiłek chorobowy do 100 % podstawmy wymiaru. Wówczas od kwoty wypłaconego dodatku do zasiłku chorobowego pracodawca nie nalicza składek na ubezpieczenia społeczne. Oddział wyjaśnia, że pracodawca nie ma obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne od kwoty różnicy pomiędzy 80% podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia a kwotą 100% podstawy wymiaru. Od kwoty wynagrodzenia uzupełniającego do kwoty nieprzekraczającej łącznie z zasiłkiem chorobowym 100 % przychodu nie nalicza się składek na ubezpieczenia społeczne. Podstawą do wypłacenia tego uzupełniającego wynagrodzenia powinien być obowiązujący w zakładzie pracy przepis dotyczący wynagradzania w danym zakładzie, wynikający z zakładowego układu zbiorowego pracy albo regulaminu wynagradzania.

Podsumowując w odniesieniu do stanu faktycznego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji złożonego w dniu 29.12.2015 r., i uzupełnionego w dniu 26.01.2016 r., w którym wnioskodawca wyraża wątpliwość w sprawie prawidłowego ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe osoby wykonującej umowę kontraktu menedżerskiego, do której stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, ściśle wyłączenia z ww. podstawy dodatku uzupełniającego zasiłek chorobowy Oddział wskazuje, że w sytuacji przedstawionej we wniosku brak jest podstaw do wyłączenia opisanego dodatku z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe, a w konsekwencji na ubezpieczenie chorobowe. Oddział wyjaśnia, że w myśl § 5 ust. 2 pkt 2 przepisy rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. stosuje się do odpowiednio do zleceniobiorców, co oznacza, że wyłączenie dodatku uzupełniającego zasiłek chorobowy dla osoby wykonującej umowę kontraktu menedżerskiego jest możliwe w sytuacji gdy prawo do takiego dodatku przewidują uregulowania układu zbiorowego pracy lub przepisy o wynagradzaniu np. regulamin wynagradzania. W sytuacji przedstawionej we wniosku wnioskodawca wskazał, że na podstawie pkt 6 kontraktu menedżerskiego zobowiązuje się do wypłaty menedżerowi wynagrodzenia w pełnej wysokości za czas usprawiedliwionej przerwy w świadczeniu usług z tytułu choroby nie dłuższej niż 33 dni. W tym miejscu należy ponownie zaznaczyć, że zgodnie z powyżej powołanymi przepisami prawa, dodatek uzupełniający zasiłek chorobowy powinien wynikać z układu zbiorowego pracy lub z przepisu o wynagradzaniu, a nie z zapisów ustalonymi pomiędzy stronami w umowie o świadczenie usług (kontraktu menadżerskiego). W konsekwencji przepis § 2 ust. 1 pkt 25 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. nie będzie miał zastosowania w sytuacji opisanej we wniosku.

W świetle powyższego, uwzględniając przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za nieprawidłowe stanowisko przedsiębiorcy wyrażone we wniosku złożonym w dniu 29 grudnia 2015 r., uzupełnionym w dniu 26 stycznia 2016 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osoby wykonującej kontrakt menedżerski dodatku uzupełniającego zasiłek chorobowy.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz